– Dette er et kraftig varsku om at noe må skje. Finalistene viser på hver sin måte hvordan manglende vedlikehold gjør veiene farlige, lite fremkommelige og ubrukelige for både folk, tungtrafikk og nødetater, sier juryleder Torill Eidsheim i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Et folkeopprop om handling
Fagjuryen består av representanter fra næringsliv og transportbransjen. De har lagt vekt på sikkerhet, fremkommelighet og hvor viktige veiene er for hverdagsliv, beredskap og næringsliv. Finalistene er følgende (i uprioritert rekkefølge):
- Akershus – Fv. 33 Feiring
- Østfold – Fv. 1178 Gunnarstorp–Karlsøy
- Innlandet – Fv. 2434 Vest-Torprunden
- Innlandet – Fv. 2158 Valmen–Sjøenden
- Vestland – Fv. 49 Steinsdalen–Eikedalen
- Vestland – Fv. 615 Storebru–Sandane
- Trøndelag – Fv. 776 Hofles–Romstad
- Trøndelag/Nordland – Fv. 17 Kystriksveien Asp–Lødingen
- Troms – Fv. 7768 Tromvik–Henriksvik
- Finnmark – Fv. 8850 Hesseng–Nyrud
– Det utrolige engasjementet sier egentlig alt. Folk fra hele landet har sendt inn bilder og historier – til og med dikt - om hvorfor akkurat deres vei er den dårligste i Norge. Dette er et folkeopprop som krever handling, sier Eidsheim.
Hun understreker at mange andre veier også kunne fortjent å være på listen, men at juryen har forsøkt å få både geografisk spredning og strekninger som viser ulike typer utfordringer, fra hullete og smale strekninger til rasfare og veier som rett og slett er utrygge å kjøre på.
– Det har vært svært vanskelig å velge de ti aller verste. Det finnes altfor mange dårlige fylkesveier. Disse veiene utgjør mer enn halvparten av veinettet vårt, men har blitt vanskjøttet lenge. Fylkene som veieier har fått en umulig oppgave. Vi håper dette bidrar til endring, sier hun.
Folk kan stemme
De ti finalistene er nå lagt ut til avstemning på norgesveier.no, der alle kan være med og stemme fram veien som fortjener den lite ærefulle tittelen «Norges dårligste fylkesvei». Den dårligste veien offentliggjøres 8. oktober.
– Dette handler om trygghet i hverdagen, å komme seg til jobb og skole, at næringslivet får levert varer og at ambulanser, politi og forsvar kommer fram når det gjelder. Folk har allerede vist stort engasjement, men nå gjelder det: Si din mening og stem på din kandidat, sier Eidsheim.
Stem på din favoritt her
Etterslep for milliarder
En rapport fra OFV viser at nær fire av ti fylkesveier har dårlig dekke. Flere steder er det ikke fast dekke i det hele tatt. Mange veier er så smale og nedslitte at det går hardt ut over både framkommeligheten og sikkerheten.
Statens vegvesen anslår vedlikeholdsetterslepet til nær 100 milliarder kroner. Likevel har regjeringen kun satt av en halv milliard i øremerkede midler i inneværende statsbudsjett. Fylkeskommunene får også tildelt frie midler, men disse skal dekke hele ansvarsområdet.
– Vi ser økt vilje til satsing, men det sier seg selv at dette ikke er i nærheten av nok. Jo lenger vi venter, desto dyrere og farligere blir det, sier Eidsheim.
Hun peker også på at dagens system for fordeling av penger gjør vondt verre. Midlene deles ut etter hvor stort etterslep fylkene har, slik at de som har vedlikeholdt, får minst, mens de som har latt veiene forfalle, får mest.
– Fylkene har fått en umulig oppgave. Pengene strekker ikke til, og systemet straffer faktisk de som gjør ting riktig. Politikerne må ta ansvar for en ordning som belønner forebygging og godt vedlikehold, ikke vente til krisen er et faktum, sier hun.
Les pressemeldingen fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) her.
– Et trygt og fungerende fylkesveinett er grunnleggende for at vi skal komme oss til jobb, skole, levere i barnehagen og for at blålysetatene skal komme frem når vi trenger det. At så mange veier nå er i dårlig forfatning, er et alvorlig varsko, sier Gina Marie Qvale i EBA.
Bakgrunn:
Kåringen av Norges dårligste fylkesvei er en del av initiativet Norgesveier.no, der folk siden juni har kunnet nominere veier i sitt nærområde. Over 1500 forslag har kommet inn fra hele landet.
Juryen ledesav Torill Eidsheim fra OFV, og består ellers av Bjørn Amundsen fra Telenor, Knut Gravråk fra Norges Lastebileier-Forbund, Gina Marie Qvale fra Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg og Tor Valdvik fra Kongelig Norsk Automobilklub.