EBA reagerer: Nye DSB-krav fører til forsinkelser og kostnadsvekst

Publisert

Gina Marie Qvale

Foto: Moment Studio

Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har besluttet at det skal innføres nye kvalifikasjonskrav for Leder for el-sikkerhet (LFS).

Dette betyr at i underkant av 400 av totalt 700 LFS-er over natten har mistet sin godkjenning.

  • Dette er svært dramatisk sier Gina Marie Qvale, faglig leder anlegg og infrastruktur i EBA som reagerer sterkt på hvordan beslutningen er fattet.

DSB har brukt nesten fire år på å behandle spørsmålet om kvalifikasjonskrav for LFSene, og når beslutningen kommer, så skjer det med umiddelbar virkning og uten overgangsordning.

  • Vi har ikke eksempler på at tilsvarende beslutninger med så store konsekvenser er fattet uten noen form for ankemulighet eller overgangsordning, sier Qvale

Entreprenørforeningen – Bygg og anlegg (EBA) organiserer de de største anleggsentreprenørene, de frykter at dette vil føre til store forsinkelser og økte kostnader på jernbaneprosjekt over hele landet.

  • Med DSB sitt vedtak er det risiko for økte kostnader og forsinkelser på jernbaneprosjektene. Sannsynligvis har flere vedlikeholdsprosjekter allerede satt produksjon på pause grunnet mangel på LFSer sier Qvale.

Qvale reagerer særlig på at det har vært mangel på dialog i forkant av avgjørelsen, og manglene analyser av konsekvensene vedtaket får for arbeidet på jernbanen.

I dag er det mange med tilleggskompetanse fra Jernbaneskolen som har utført frakobling og jording av høyspenningsanlegg. Som en følge av vedtaket kan ikke disse lenger utføre disse arbeidsoppgavene.

  • Vi har bedt om møte med Justis – og beredskapsdepartementet, der vil vi be om en treårig overgangsordning slik at bransjen får mulighet til å tilpasse seg de nye reglene, sier Qvale. Vi kan vanskelig se at departementet vil stå inne for et slikt vedtak som i realiteten vil bety utsettelser for en rekke prosjekter innenfor jernbanesektoren.
  • Vedtaket er stikk i strid med alle politiske ambisjoner om å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen, og vil påvirke fremdriften i pågående og planlagte prosjekter avslutter Qvale.