Vei- og jernbane

Anleggsbransjen spiller en sentral rolle i det grønne skiftet.

Det ble varslet om nye krav til vekting av miljø- og klimagassutslipp fra 1. januar 2024. Bestillerne har derfor lagt seg i selen for å utforme kontrakter som møter disse kravene. EBA med sine medlemmer har vært sentral i denne prosessen, og sørget for løpende dialog og innspill i arbeidet til aktuelle byggherrer innen vei og jernbane. Forutsigbarhet er sentralt for entreprenørene og det har blitt ytterligere forsterket i prosessen med tiltak for å redusere klimautslipp.

Politisk påvirkning
Samferdselsinvesteringer må bidra til verdiskaping for samfunnet både gjennom effektiv transport, økt sysselsetting og kompetansebygging i samferdselssektoren. EBA sørger for politisk påvirkning gjennom møter med politikere, høringsinnspill og høringer på Stortinget. Formålet er bestandig å arbeide for gode rammebetingelser for medlemmene i EBA.

Organisering av veisektoren
EBA har gitt innspill om framtidig organisering av veisektoren. Det er viktig å sørge for at det blir en sammenhengende utbygging av infrastrukturen av hensyn til verdiskapning og sysselsetting, og at det gir store samfunnsgevinster.

Når det er to offentlige byggherrer innen veisektoren er det viktig at de utfyller hverandre. EBA har etablert jevnlige møter med ledelsen i Statens vegvesen og Nye Veier.

Tunnelbyggetid
Prosjektet Tunnelbyggetid, er et samarbeidsprosjekt mellom EBA, Statens Vegvesen, Bane NOR, Nye Veier, Oslo Kommune og NTNU. Prosjektet går ut på å finne en bransjeomforent modell for tunellbyggetid. Modellen er nå ferdig fra påhugg til gjennomslag og fram til klargjøring for vann og frost. Arbeidet fortsetter med etterarbeider og med målsetning om å utvikle modellen helt fram til ferdig vei.

Kontraktstandard for store totalentrepriser
EBA deltar i arbeidet med ny kontraktstandard for store totalentrepriser, og ser fram til at bestillerne tar i bruk en felles standard. Forskjellige kontraktregimer skaper mindre forutsigbarhet og skader produktiviteten og kapasiteten i markedet.

Anleggsutvalget arbeider for gode rammevilkår for anleggsbransjen
Anleggsutvalget følger opp saker knyttet til rammevilkår som for eksempel: Kontrakt, HMS, Bærekraft, Miljø, Vegnormaler, kontakt med byggherrer med mer.

Jernbaneutvalget
Det er politisk vilje til å satse på jernbane i Norge. Det er forventninger om økte bevilgninger til vedlikehold og fornyelse på jernbanen når ny NTP blir lagt fram i 2024.

Politisk påvirkning
Samferdselsinvesteringer må bidra til verdiskaping for samfunnet både gjennom effektiv transport, økt sysselsetting og kompetansebygging i samferdselssektoren. Bevilgning over statsbudsjettet til Bane NOR er bestemmende for markedet, og signalene fra Samferdselsdepartementet er at det kan forventes en økning av midler til fornyelse av jernbanen de kommende årene. EBA sørger for politisk påvirkning gjennom møter med regjeringen, innspill til høringer og møter med stortingspolitikere.

Organisering
Bane NOR er eneste byggherre innen jernbanesektoren i Norge. EBA har jevnlig dialog med Bane NOR om jernbaneteknikk, fornyelse og kontrakts bestemmelser i jernbanemarkedet. Noen av sakene det jobbes med er en felles bransjestandard for verneutstyr, dokumenthåndtering med eierskap, bærekraft, HMS, miljø- og klimagassutslipp og bedre utnyttelse av arbeid i vintersesong.

Spordrift er tilbakeført til Bane NOR, og det er et viktig tiltak for å bedre forutsigbarhet og trygge rammevilkårene for entreprenørene i jernbanemarkedet.

Verksted med Samferdselsdepartementet og Bane NOR

I mai 2024 hadde Jernbaneutvalget en workshop med Samferdselsdepartementet og Bane NOR der følgende tre temaer diskutert;

• Mer jernbane for pengene – hvordan bruke pengene smartere,
• Bærekraft – hvordan kan vi minimere klimagassutslipp kostnadseffektivt
• Innovasjon – hvordan ta i bruk ny teknologi og utfordre teknisk regelverk for å minimere behovet for både materiell og arbeidskraft.

Asfalt
I 2023 ble produksjonsvolumet totalt 5,8 mill. tonn asfalt i Norge, ytterligere en nedgang fra 6,350 mill. tonn i 2022.

Asfaltbransjen er volumavhengige, med store faste kostnader, og dermed sårbare for nedgang i markedet. Nedgang i volumet på 25% fra 2019 og usikkerhet forbundet med fremtidig produksjon, legger ytterligere press på å beholde og tiltrekke seg kompetanse. En må tilbake til 2010 for å finne tilsvarende lave volumer. Det er de årlige bevilgningene i Statsbudsjettet legger føringer for stabile bevilgninger fra de offentlige bestillerne.

På tross av en stor økning i vedlikeholdsetterslepet har bevilgninger til asfalt gått ned. Bevilgninger til vedlikehold av riks -og fylkesveier er derfor en viktig næringspolitisk sak for EBA.

Entreprenørene i EBA har målsetning om 40% andel Lavtemperaturasfalt (LTA). Andelen LTA er stabil og ligger på samme nivå som for 2022 (27 %). Bransjen vil sammen med bestillerne arbeide for å oppnå målsetningen.

Asfaltbransjen har kommet langt i arbeidet med å redusere utslipp av klimagasser. I 2023 ble mer eller mindre alle drift- og vedlikeholdskontraktene i SVV vektet med 5 kr pr kg CO2 pr tonn asfalt. Som følge av regelverksendring og krav om 30 % vekting av klima og miljø i offentlige anskaffelser, skal alle drift- og vedlikeholdskontrakter fra 2024 vektes med 7,5 kr pr kg CO2 pr tonn asfalt. Det er mange kommende veivalg for bransjen som avhenger av forutsigbarhet, spesielt knyttet til klima.

I 2023 jobbet asfaltutvalget med detaljering av forslag til fremtidens asfaltkontrakter. Alle innspillene retter seg mot funksjon- og egenskapskrav og levetid. Dette vil gi handlingsrom for entreprenørene til å benytte sin kompetanse til å finne de beste løsningene. Arbeidet med nye kontraktsmodeller fortsetter i 2024.

EPD verktøyet for asfalt får fortsatt stor oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Bruk av verktøyet har gitt gode og raske resultater. I 2024 skal det jobbes med å skalere bruk a verktøyet til utbyggingskontrakter. Dette skal gjøres i samarbeid med bestillerne.

Fjellsikring
Fjellsikringsutvalget har i 2023 presentert Veileder for Fjellsikringsbransjen for bestillerne. Utvalget har også startet med å videreutvikle veilederen for å gjøre den mer konkret med tanke på å etablere en bransjestandard for fjellsikringsbransjen. Det arbeides med å få anbefalingene i veilederen inn i kontraktsmalene og håndbøkene. Veilederen er også henvist til og brukt i konkurransegrunnlag for andre bestillere.

E-læringskurs om grunnleggende sikkerhetsopplæring er nå klar til å ta i bruk. Informasjon om kurset ligger ute på EBAs hjemmeside.

Klikk her for å se lenke til trailer.

Andre prioriterte saker for fjellsikring i 2023 har vært:
- Veileder for HMS innen fjellsikring
- Opplæring og kompetanse, herunder ny fagprøve for fjellsikringsfaget
- Rekruttering
- Klima/bærekraft
- Merkesystem for fjellsikringsbolter

Fjellsikringskurs

Se trailer til EBA sitt nye sikkerhetskurs for fjellsikrere. Kurset vil være tilgjengelig på Byggenæringens nettskole løpet av våren 2024. 

EBA arbeider i utvalg

Her er en oversikt over hvem som sitter i hvilke utvalg på vegne av EBA.

Ansatte EBA
Ansatte EBA
Ansatte EBA