Foto: Byggeindustrien.
Foto: Byggeindustrien.

Vei- og jernbane

EBA jobber for å styrke rammebetingelsene til medlemsbedriftene som har sin virksomhet innen bygging av vei og jernbane, drift og vedlikehold av vei og jernbane og asfaltvirksomhet

EBA jobber tett sammen med bestillere som Statens Vegvesen, Bane NOR, Nye Veier og Fylkeskommunene. EBA er medlem i EAPA - Europeisk asfaltforening, og representerer medlemmene på europeiske og nordiske arenaer. Hovedmålet er å bidra til en lønnsom og respektert næring.

Organisering

De ulike fagene er organisert i utvalg:

  • Anleggsutvalg
  • Drift og vedlikeholds utvalg
  • Asfaltutvalg
  • Jernbaneutvalg
  • Fjellsikringsutvalg
  • HMS utvalg vei

Fagene har i tillegg bransjeforum der medlemmene i utvalgene sitter sammen med representanter for bestillerne.

 

Forretningsområder:

Utbygging vei og jernbane 

Bygge- og anleggsnæringen er viktig for å opprettholde og øke sysselsettingen i Norge. De to siste årene har vi sett hvor viktig verdiskapning fra bygge -og anleggsnæringa er for Norge. Anleggsbransjen har en viktig rolle i det grønne skiftet. Nå ser vi at bestillerne er i ferd med å utforme strategi for å nå målene om utslippskutt i 2030, og EBA har en dialog med alle bestillerne innen vei og jernbane. Forutsigbarhet har alltid vært viktig for entreprenørene og det har blitt ytterligere forsterket i forbindelse med tiltak for å redusere klimautslipp.

EBA har gitt innspill om endring i rammebetingelser for Statens Vegvesen og Bane NOR. Med en strekningsfinansiert eller områdebasert finansiering vil bestillerne få større fleksibilitet og spillerom mellom sine enkeltprosjekter. Ved å lytte til entreprenørene og involvere de i tidligfase, vil Statens Vegvesen og Bane NOR oppnå bedre prosjektstyring og kontroll i prosjektene.

 Vi har i flere år sett en utvikling med store prosjekter innen utbygging av infrastruktur. Det er en utfordring for de norsketablerte entreprenørene. Effektene på sysselsetting, verdiskaping og skatteinntekter er avhengig av om det er norsketablerte eller utenlandske entreprenører som gjennomfører de store infrastrukturprosjektene.

Samferdselsinvesteringer må bidra til verdiskaping for samfunnet både gjennom effektiv transport, økt sysselsetting og kompetansebygging i samferdselssektoren.

Prosjektet Tunnelbyggetid 2021, som EBA har deltatt i sammen med Statens Vegvesen, Bane NOR, Nye Veier, Oslo Kommune og NTNU,  har hatt sin første leveranse. Modellen er nå ferdig fra påhugg til gjennomslag og fram til klart for vann og frost. Arbeidet fortsetter med målsetning om å utvikle modellen het fram til ferdig vei.

EBA deltar i arbeidet med ny kontraktstandard for store totalentrepriser, og ser fram til at bestillerne tar i bruk en felles standard. Forskjellige kontraktregimer skaper mindre forutsigbarhet, skader produktiviteten og kapasiteten i markedet.

 

Drift og Vedlikehold (DOV)

Regionreformen og endringen med fylkene som den største bestiller av drift og vedlikehold på veinettet i Norge er en stor omstilling. Hovedbudskapet fra EBA i dialogen med bestillerne er forenkling og mer bestilling på funksjon og oppmerksomhet om resultatet på vei. Det har vært viktig for EBA å vise at vi er en seriøs aktør som gir innspill til endringer som kan føre til effektivisering og reduksjon i utslipp av CO2.

Verdiskapningen i en drifts -og vedlikeholdskontrakt er en viktig politisk sak. EBA har fått utarbeidet en rapport som viser at det er liten forskjell på verdiskapning om bestiller har en stor og effektiv kontrakt i forhold til oppdeling i mange små byggherrestyrte kontrakter. EBA mener det er viktig for utvikling av faget og det grønne skiftet at kontraktstrategien legger opp til effektive kontrakter med entreprenører som har den beste kompetansen og kapasiteten. 

EBAs budskap til bestillerne er at en profesjonell utøvelse av drift og vedlikehold krever effektive kontrakter med en årlig omsetning som gjør det mulig for entreprenørene å ha en administrasjon. En vanlig driftskontrakt krever, nesten uavhengig av veilengde, en konstant størrelse av administrasjon (Kvalitetsplaner, avvikshåndtering, HMS, økonomi mm.). Drift og vedlikehold av veinettet er en samfunnskritisk oppgave som krever stor kompetanse av utførende. Oppsplitting av kontrakter pulveriserer ansvar og kan føre til svekket beredskap og blir totalt sett dyrt.

 

Asfalt

I 2021 ble volumet totalt 6,960 mill tonn asfalt.  Det er en økning fra 6,863 mill tonn i 2020. Entreprenørene i EBA har målsetning om 40% andel Lavtemperaturasfalt (LTA). Andelen gikk ned fra 27% til 25 % fra 2020 til 2021. Det var en uheldig og overraskende utvikling som bransjen vil arbeide for å snu i 2022.

Asfaltbransjen har kommet langt i arbeidet med å redusere utslipp av klimagasser. Mer enn 30 asfaltkontrakter ble vektet på klima i 2021. Entreprenørene ønsker å fortsette med og videreutvikle vekting av CO2. I 2022 vil 75% av kontraktene til Statens Vegvesen bli vektet med kr 5 pr kg CO2, og Viken fylke vil vekte alle sine kontrakter. Neste steg i utvikling av asfaltkontrakter er kontrakter som tildeles på bakgrunn av levetid og egenskapskrav.

EPD verktøyet som er utviklet i Norge har fått stor oppmerksomhet også utenfor Norge. Verktøyet er nå tatt i bruk i Danmark og Finland og har blitt demonstrert i flere sammenhenger både i og utenfor Europa.

 

Jernbane

EBA følger opp jernbanereformen, men registrerer at konkurranseutsetting av drift og vedlikehold på jernbane som ble vedtatt i 2015, nå har blitt stoppet. Så langt har reformen ført til overføring av oppgaver fra det konkurranseutsatte markedet og tilbake til Samferdselsdepartementets eget selskap Spordrift AS.

Entreprenørene har i 2021 gitt innspill til Bane NOR om bedre utnyttelse av kapasiteten og bedre utnyttelse av sesong. 80-90% av inntektene til entreprenørene kommer fra Bane NOR. Bevilgning over statsbudsjettet til Bane NOR og tildeling av oppdrag til Spordrift AS er bestemmende for markedet.

Entreprenørene i jernbanemarkedet trenger forutsigbarhet og trenger en økning i volum som konkurranseutsettes.

 

Fjellsikring

EBA har i 2021 opprettet et nytt bransjeutvalg for fjellsikring.

Arbeidet har kommet godt i gang og det pågår arbeid med å lage bransjeanbefaling for fjellsikring og HMS innen fjellsikring.

 

HMS

En studie som undersøker eksponering og helse ved legging av varm asfalt og LTA er satt i gang i 2020. På grunn av situasjonen med Covid 19 blir undersøkelsen forsinket og sluttført i 2022. Det er tidligere vist ved en undersøkelse foretatt av STAMI at det er betydelig høyere eksponering for asfaltdamp og asfaltpartikler ved legging av varm asfalt enn ved legging av LTA. 

Eksponering for røyk og damp ved asfaltlegging kan føre til helseeffekter. Nedsatt lungefunksjon og påvirkning på hjerte-karsystemet er de viktigste mistenkte effektene. En studie som viser at helseeffekter ved varm asfalt kan forebygges ved større overgang til LTA vil ha betydning for det forebyggende helsearbeidet for asfaltleggerne.

Arbeid på og ved vei er risikofylte arbeidsoppgaver. Entreprenørene arbeider systematisk med risikoreduserende tiltak for å unngå uhell og skader. En viktig del av det forebyggende arbeidet som foregår i EBA HMS utvalg vei er erfaringsdeling etter hendelser.