Foto: Byggeindustrien.

Her følger styrets årsberetning 2021 for Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg

Styrets beretning

1.1 Virksomhetens art og lokalisering
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA) er bransjeforening for utførende bygg- og anleggsentreprenører i Norge. EBA er tilsluttet
Byggenæringens Landsforening (BNL) og derigjennom Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). EBA har 9 lokalavdelinger og er landsdekkende. EBAs sentraladministrasjon er lokalisert i Oslo. EBAs strategiske målområder er definert i EBAs Veikart 2021-2023 med fem ambisjoner, - reduserte klimagassutslipp, høyere verdiskaping, tilstrekkelig og rett kompetanse i alle deler av næringen, høyere yrkesdeltakelse og økt innovasjon. EBA har to hovedsatsinger i 2021 og fremover – klima og miljø og arbeidsliv. I flere av saksområdene er det et tett samarbeid med BNL og NHO. EBA samarbeider med de nordiske entreprenørorganisasjonene og er medlem av den europeiske entreprenørorganisasjonen European Construction lndustry Federation (FIEC) og EAPA (European Asphalt Pavement Association).

1.2 Fortsatt drift
I samsvar med regnskapslovens § 3-3 bekreftes det at forutsetningen om fortsatt drift er lagt til grunn ved utarbeidelsen av regnskapet.

1.2.1 Redegjørelse for årsregnskapet
EBA består av EBA sentralt og alle EBAs lokalavdelinger. EBA konsern består av det heleide datterselskapet Bygg og Anlegg Media AS, majoritetseide Bygg og Anleggsteknikk Rogaland AS og majoritetseide ByggOpp TeVeBusk AS og EBA. Bygg og Anlegg Media AS er utgiver av Byggeindustrien som er det ledende fagtidsskriftet i byggebransjen og nettstedet bygg.no samt hage.no. EBA sitt regnskap for 2021 er oppgjort
med et årsresultat på 9,377 MNOK. Årsresultatet til EBA foreslås lagt til annen egenkapital. EBA konsern er gjort opp med et årsresultat på 16,185
MNOK. Styret i EBA foreslår at det fremlagte og reviderte regnskap fastsettes som EBAs årsregnskap for 2021. I samsvar med regnskapslovens § 3-3 bekreftes det at forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og er lagt til grunn ved utarbeidelsen av regnskapet. Kontantstrøm for operasjonelle
aktiviteter gjenspeiler i hovedsak resultatet av driften. På konsernnivå er det kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter på 26,859 MNOK.
Egenkapitalen er på 59,4 % i EBA og 53,4 % i EBA Konsern. Likviditeten er meget god. I EBA utgjør bankinnskudd 174,188 MNOK.

I konsernet er det tilsvarende 224,293 MNOK. Kortsiktig gjeld utgjør 83,254 MNOK i EBA og 150,427 MNOK i EBA konsern. Konsernet har ingen eksponering som utgjør noen finansiell risiko. Likvide midler er plassert på bankkonto og i rentefond. Risiko for at kunder/medlemmer ikke har økonomisk evne til å oppfylle sine forpliktelser anses lav. Arbeidsmiljøet er godt. Det har ikke forekommet eller blitt rapportert uhell eller skader.
Foreningen har ikke tegnet forsikring for mulig ansvar overfor foretaket for styrets medlemmer og administrerende direktør.

1.3 Forskning og utvikling
EBA har et godt samarbeid med NTNU og sitter i styret for "Green 2050, Senter for grønt skifte i bygd miljø". Byggenæringens Nettskole videreutvikles og får stadig flere brukere. EBA jobber videre med rekruttering og mangfold og lanserte Mangfoldsdugnaden, et digitalt kurs i 2021. Rekrutteringsprosjektet Ung i Bygg og Anlegg i samarbeid med Nye Veier, Direktoratet for byggkvalitet, BaneNor og Statens Vegvesen når ut til mange tusen unge. Se egen rapportering. EBA har økende grad av følgere på lnstagram og Facebook og LinkedIn. Ung i Bygg og Anlegg (UBA) har egen side på Facebook og egen instagramkonto ungebygger#.

1.4 Seriøsitetsbestemmelser
EBA har jobbet sammen med Difi og partene i arbeidslivet om revidering av seriøsitetsbestemmelser for offentlige oppdragsgivere som skal sikre
seriøsitet i næringen. Bestemmelsene ble lansert i 2015 og revidert i2018 og 2019 og 2021.

1.5 Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet anses som godt. EBA har opplegg for internkontroll. Det er valgt verneombud. EBA har månedlige interne møter for informasjonsdeling. Ukentlige avdelingsledermøter for å styrke samhandling og faglig støtte/informasjonsflyt. Miljøet er lite, alle arbeider med forskjellige fagområder, økt forståelse for hverandres fagområder og involvering i handlingsplaner og strategi på tvers av avdelinger er vektlagt. Det er et godt sosialt og faglig miljø.

Sykefravær
Sykefravær for EBA har vært 0,8 prosent av total arbeidstid i 2021. Konsernet har i 2021 sysselsatt 90 årsverk, mens morselskapet har
sysselsatt 50 årsverk.

Likestilling
EBA har innarbeidet etiske regler og et forpliktende holdningsgrunnlag som bl.a. har som mål at det ikke skal forekomme forskjellsbehandling
grunnet kjønn. EBA har revidert sine etiske retningslinjer og etablert varslingsrutiner mot trakassering. EBA sentralt har bestått av 12,4 faste
ansatte, derav 7,4 kvinner og 5 menn. I EBA ledergruppe sentralt er det fire menn og tre kvinner.

EBA jobber systematisk med likestilling og mangfold. EBAs etikkplakat (program for etikk og compliance) vektlegger behov for å ta vare på og
utvikle våre medarbeidere, gjensidig respekt mellom forskjellige kulturer, generasjoner og kjønn. EBA har siden 2017 samarbeidet med Seema
(Norges ledende miljø på mangfoldsledelse) og utarbeidet veiledere og kurs i mangfold, inkludering og ubevisst trakassering. EBA samarbeider
med NAV om inkludering. EBA er en del av Diversitas (Diversitas er Norges ledende nettverk for mangfold og kjønnsbalanse i bygg- og
anleggsbransjen) og sitter i styringsgruppen. EBA har et bevisst forhold planlagte og iverksatte tiltak for å ivareta hensynet til likestilling og ikkediskriminering i virksomhetens personalpolitikk, herunder knyttet til rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse, utviklingsmuligheter,
tilrettelegging, mulighet for å kombinere arbeid og familieliv, og forebygging av trakassering. EBA har en god kjønnsbalanse, og arbeider
aktivt med etikk og samfunnsansvar.

Ytre miljø
Virksomhetene i EBAs administrative funksjoner medfører verken forurensning eller utslipp som kan være til skade for det ytre miljø.

1.6 Fremtidsutsikter
Utbruddet av COVID-19 og de offentlige tiltak som er iverksatt i den forbindelse har påvirket næringslivet generelt og vil påvirke
medlemmene en tid framover. Vi legger til grunn at bedriftenes medlemskap i foreningene vil bli opprettholdt selv om disse tiltakene er
iverksatt. Vår økonomiske sitasjon er tilfredsstillende, og vi anser det derfor korrekt å avlegge årsregnskapet under forutsetning om fortsatt