Entreprenørdagen og EBAs generalforsamling 2023 gjennomført med stor suksess

Heikki E. Holmås og Jimmy Bengtson på scenen under Entreprenørdagen

Heikki E. Holmås og Jimmy Bengtson på scenen under Entreprenørdagen. Foto: Arve Brekkhus

25. mai samlet entreprenørbedrifter fra hele landet seg i Bergen for å delta på Entreprenørdagen 2023. Arrangementet fant sted på Grand i Bergen og hadde nesten 150 deltakere.

Blant hovedtemaene under årets entreprenørdag var dagens markedssituasjon, og en tydelig oppfordring fra administrerende direktør i EBA, Heikki Eidsvoll Holmås om at myndighetene må benytte mulighetsrommet med ledig kapasitet i byggenæringen til å sette i gang arbeid med viktige offentlige prosjekter.

Holmås trakk frem at det er svært viktig å holde aktiviteten gående for å unngå nedgangstider, permitteringer og bemanninger i bransjen.

Blant innlederne under entreprenørdagen var også Statssekretær Nancy Porsanger Anti (Sp), stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde i panelsamtale med konsernsjef i LAB Entreprenør, Gard Kvalheim om klimakravene til bransjen.

Høydepunktene var blant annet Ola Grytten fra NHH i Bergen som snakket om den makroøkonomiske situasjonen og betydningen for den norske markedssituasjonen, og Rolf Andersen fra Fafo som snakket om yrkesfagene fremtid i et åpent europeisk arbeidsmarked. I tillegg fikk vi presentert prosjekter og løsninger både fra Vestlandet og fra Kristansandsområdet, for å nevne noen av de mange spennende innleggene.

Generalforsamling fra EBA

Dagen ble avsluttet med generalforsamling for EBAs medlemmer der årsrapporten for 2022 ble presentert og nye styremedlemmer ble valgt inn.