EBA

Innhold

Tøffeste (og eneste) jenta i BIM Anlegg/Infrastruktur

Nyhet , Kompetanse og rekruttering

Publisert

Intervju med Karolina Jeksrud - student ved BIM Anlegg/Infrastruktur ved Fagskolen Oslo og landskapsingeniør fra Wrocław University of Environmental and Life Sciences.

En episode som beskriver BIM-Anlegg/Infrastruktur (BIM-AI) på en bra måte?

Da vi startet og BIM-lærer David fortalte en historie om at han nettopp hadde fått tilbud om å arbeide som en BIM-koordinator, men heller valgte å fortsette å være lærer, så skjønte jeg at jeg hadde valgt rett sted. Helheten på BIM-studiet er veldig bra. Jeg elsker å lære meg nye ting. Kjempefornøyd med medstudenter, jeg er virkelig på riktig sted. Har så mange ideer, det er så mye allsidig, så mange programmer jeg kan bruke. Det er også veldig morsomt og interessant at bakgrunnen til studentene er så forskjellig. I BIM-AI har vi anleggsmaskinførere, forskalingssnekkere, anleggsgartnere, stikkere, signalmontører og ingeniører. Alle deltar med sin kompetanse, og vi lærer mye av hverandre.

Hva har du lært i løpet av BIM-studiet?

Jeg tok landskapsingeniørutdannelse i Polen. Har vært med på et togprosjekt i Multiconsult, og ble kastet ut på dypt vann. Lærte utrolig mye, men det var krevende. Nå har alle brikkene falt på plass i BIM-studiet. Revit og Civil3D var ikke så lett å bruke når jeg ikke hadde brukt det før. Med BIM-studiet har jeg fått enorm kompetanse og trygghet på praktisk 3D- og BIM-metodikk. Har lært masse om utrolig mange digitale verktøy som jeg kan bruke i arbeidslivet.

Hvor skal du utplasseres og hva blir arbeidsoppgavene dine?

Jeg skal til TAG Arkitekter med en landskapsarkitekt, ikke helt sikker på om det blir digital eller fysisk utplassering. Gleder meg selvsagt.

Hvordan har klasseromsundervisninga fungert?

Helt topp. I forhold til Polen, der måtte vi pugge mye unødvendig materiale. På BIM-linja på fagskolen har jeg opplevelsen av at undervisninga er veldig innretta på hva vi trenger for å fungere i arbeidslivet. BIM-lærerne har tett kontakt med næringslivet, dere hører om hva vi trenger å lære, dere virker oppdatert hele tida.

Hvordan har prosjektene fungert? Hva har du lært der?

Det er en forskjell på de digitale og fysiske prosjektene. ICE-møter kjøres klart best på skolen. Men vi lærer oss jo digital samhandling til fingerspissene. Kombinasjonen undervisning og prosjekter gir en veldig bratt læringskurve, vi får til å praktisere mye på kort tid.

Noen studenter er fornøyd med å bare få undervisning, men jeg tenker at prosjektene er helt nødvendige for å bearbeide undervisninga og gjøre det til sin egen.

Rapportskrivinga er så klart strevsom, men gir veldig god trening til å videreformidle informasjon til andre og gir en fin repetisjon av eget arbeid.

Hvordan har undervisninga over Teams fungert?

Fordeler: Trenger ikke stå opp kl 5 hver dag.

Men etter to uker hadde jeg så lyst til å komme tilbake til skolen. Det fungerer likevel bra, dere opparbeidet et system etter hvert ved å høre på oss gjennom oppsummeringene hver fredag. Så nå har vi gått fra lange undervisningsøkter til korte økter med pauser og ikke minst oppgaver underveis.

Planer etter studiet?

Jeg ser mye spennende i både arkitekter, byggherrer, entreprenør og konsulent. Jeg er veldig glad i å jobbe tverrfaglig, avslutter BIM-studiets eneste dame, tøffe Karolina Jeksrud.

Faktaboks

BIM: Bygnings Informasjons Modellering. Bygninger og anlegg blir tegnet i 3D og «spekket» med informasjon som kan brukes på bygge-/anleggsplassen og i drift og vedlikehold.

ICE: Integrated Concurrent Engineering, samhandlende prosjektering med mange aktører ved bruk av sammensatte BIM-modeller.

Fagskoler: Videreutdanning i BIM («BIM-tekniker») fines på Fagskolen Oslo og flere andre fagskoler, særlig på Østlandet.

1-årig studie BIM-Anlegg/Infrastruktur på Fagskolen Oslo.

NHO sitt årlige kompetansebarometer fredag 13.mars slår fast at det er et stort behov for fagfolk med fagbrev og videreutdanning på fagskole.

Dagbladet Børsen torsdag 12.mars: «Norske bedrifter sliter med å få tak i nok kompetanse»